6. a 7. den

2. 4. 2010 10:10

REPO_forum_mladeze_martin_smrnc.mp http://img.signaly.cz/upload/c/f/9b945e9c900d88fa64e932871beee1/REPO_forum_mladeze_martin_smrnc.mp3 3

6. den | Květná neděle, mše svatá se Svatým otcem, oběd, rozloučení

Myšlenky a postřehy z celého setkání jsme naleznete v reportážích z jednotlivých dní: ze 2. dne, 3. dne, 4. dne a 5. dne.

Ani dlouhý večer ani změna na letní čas nezastavil naše budíky od svých příjemných melodií, a tak již kolem 6. hod ranní panoval v Mondo Migliore čilý ruch. Přes typicky italský chaos se nám podařilo roztřídit batožinu do mikrobusů tak, aby se odvezla na správná letiště či jiná místa. Po rychlé snídani jsme nasedli do autobusů vy vyrazili vzhůru (přesněji dolů) do Říma.

Bez větších problémů jsme se do Věčného města a pak i k Vatikánu dostali. Do něj jsme se vešli stejnou boční branou, jako hlavní římský rabín Eugenio Zolli, když za II. světové války přišel do Vatikánu žádat papeže Pia XII. o zlato jako výkupné pro nacisty. * Po chvíli jsme již usedali na židle v sektoru vedle obětního stolu - papež tímto dal jasně najevo, jaký důraz dává na mladé.

* Jednalo se o téhož Pia XII., který je často obviňován z toho, že nacismus a fašismus dokonce podporoval. Eugenio Zolli po skončení války konvertoval a stal se katolíkem. V jednom rozhovoru uvedl, že papež a katolické rodiny zachránili více Židů než všechny ostatní organizace dohromady.

Slavnostní mše svaté, kterou celebroval Benedikt XVI., se zúčastnilo na 50 tisíc věřících, zejména mladých. Na židli jsme dostali brožuru s texty na celou mši svatou, takže jsme se snadno orientovali a mohli celý obřad naplno prožít. Homílii nám simultánně tlumočili jazykově vybavenější sousedi. Ordinárium bylo v latině, takže to už jsem ani překládat nepotřebovali (pokud vám ještě Agnus Dei, Pater noster a další základní modlitby dělají potíže, vřele doporučujeme se je naučit, téměř v každém větším městě na světě bývají v neděli i latinské mše, nebudete mít nikde problém si mši prožít :-)). Mše se (téměř) obešla bez skandování a mávání vlajek, takže jsme se mohli plně soustředit na jednotlivé části mše. Výkřiky jako „Benedetto“ a „viva el Papa“ skutečně do mše nepatří  - jinak by určitě byly v misálu. 8-)

Plné znění homílie naleznete zde.

Po skončení mše jsme se bez ztráty jediného účastníka prodrali do San Lorenza, následoval oběd z balíčku a hlavně loučení… byli jsme spolu sice jen pár dní, přesto to nebylo jednoduché. :-) Odpoledne jsme věnovali prohlídce Říma a navečer dorazili do poutního domu Velehrad, který posledních pár let vede salesián P. Pavel Lepařík. Pokud chcete v Římě sehnat levné ubytování v českém prostředí a navíc křesťanském prostředí, vřele doporučujeme. :-) Večer jsme zvládli jen krátkou procházku, pár pohlednic a říct si dobrou noc. Před námi zbyl poslední den.

7. den | Prohlídka Říma, odlet, poslední dojmy

Ráno nás zastihlo ještě mírně unavené, ale statečně jsme se vypravili na snídani, která sestávala z jedné housky, malého kousku másla a džemu, ale překvapivě nás to trochu probralo. Rychle jsme se sbalili, našli si spoj na letiště Leonardo (za 5.5 EUR vlakem – kdybyste chtěli poradit, jak na to, klidně napište zprávu :-)) a společně se sestrou, která k nám mezitím dorazila, jsme vyrazili do ranního Říma.

První zastávkou byl nedaleký Garibaldiho park (Řím se tam otvírá jako na dlani), následovala fontána Fonte Acqua Paola sousedící s neustále hlídanou španělskou ambasádou, přes Trastevere se svými křivolakými uličkami a relativně levnými restauracemi a hlavně s chrámem S. Maria in Trastevere, jejíž presbytář je v byzantském stylu a atmosféru dotváří stále znějící východní zpěvy. Pak už jsme přešli přes známý obydlený ostrůvek Isola Tiberina do spleti římských uliček. Z nich jsme se vymotali až těsně po jedenácté dopoledne a vyrazili římskou MHD zpátky na Velehrad. Rychle jsme si pobrali věci, rozloučili se s o. Lepaříkem a zamířili na nádraží San Pietro, odtamtud už pohodlně vlakem až na letiště.

Náš check-in byl samozřejmě až v nejzazším rohu terminálu, ale řada byla krátká, takže jsme už za chvíli seděli u gate a ověřili si, že k internetu se bezplatně nepřipojíme. Nicméně jsme si alespoň vzali Mladou frontu, abychom zjistili, jak česká média opět tendenčně píší články o církvi, tentokrát o kázání na mši na Květnou neděli, kterou složil Svatý otec. Seděli jsme pár metrů od Benedikta XVI., a tak jsme pak jen kroutili nad autorem článku hlavou.

Let proběhl bez větších problémů – jen nás pobavila lepicí páska, která byla nalepena na křídla… dělali jsme si legraci, že takhle daleko nedoletíme. K naší radosti lepicí páska v průběhu letu odletěla (viz fotografie). Nicméně my jsme v pořádku přistáli v Praze-Ruzyni, jen místo teplých 20 stupňů z Říma nás čekalo deštivých 13 stupňů.

Postřehy a zážitky ze setkání nás ale vedou k zamyšlení i teď, týden po setkání. Láska je základní povolání, které jsme od Boha dostali. Je darem, který zavazuje. Zavazuje nás k měnění našich vlastností (sobectví, lhostejnosti…), vzdělávání se a sebeformování (nejen naší sexuality), bez této práce sami na sobě. Když tento závazek přijmeme, budeme se rozhodovat svobodně (ne jen spontánně) a pustíme do našich rozhodnutí, vztahů a problémů Boha, manželství i duchovní povolání budou radostí. A když k tomu připočteme ještě společnou modlitbu… to je asi naše největší výzva, kterou z Říma přivážíme – modlete se spolu, modlete se za sebe, za svého partnera a za přátele, za vaše vztahy.